niedziela, 22 maja 2011

Dorsz w sosie romesco

Przyszedł moment na GP Hiszpanii i kolejną odsłonę akcji kulinarnej "F1 od kuchni". Mało brakowało, a bym zupełnie o nim zapomniała. Na dodatek wiedziałam, że w sam weekend nie znajdę czasu na gotowanie. Pozostał piątek... W planach miałam pieczonego dorsza. Postanowiłam znaleźć przepis, który będzie zgodny z moim początkowym planem, a jednocześnie będzie pochodził z kuchni hiszpańskiej. Z pomocą przyszła mi wspaniała książka "Kuchnie Świata" Gordona Ramsay'a. Znalazłam tam pieczonego dorsza z sosem romesco.

Sos romesco pochodzi z pięknej Katalonii. Stosowany jest najczęściej do owoców morza, ale pojawia się również w towarzystwie drobiu, warzyw, czy jako dip. Gordon Ramsay proponuje zastosowanie go do pieczonej ryby - dorsza. Wypróbowałam i potwierdzam, że to połączenie jest pyszne.

Składniki:

4 filety z dorsza (ok. 170 g każdy - w przepisie podane, że ze skórą, ja miałam takie bez skóry)

2 kromki jasnego chleba

100 g migdałów (zblanszowanych)

4 ząbki czosnku

3 łyżki oliwy

6 dojrzałych pomidorów

1 cebula

1 liść laurowy

2 łyżki posiekanej natki pietruszki

3 łyżki octu winnego

3 łyżki wody

szczypta płatków chilli

sól morska, czarny pieprz

+ dodatkowo posiekana natka pietruszki

Cebulę siekamy w drobną kostkę. Pomidory obieramy ze skórki, usuwamy pestki i kroimy miąższ w kostkę. Ząbki czosnku obieramy i kroimy w cienkie plasterki. Kromki chleba opiekamy do chrupkości i kroimy w kostkę.

Na patelni rozgrzewamy oliwę, wrzucamy na nią migdały i czosnek i podsmażamy do złotego koloru. Zdejmujemy je łyżką cedzakową, a na patelnię wrzucamy cebulę i ją również podsmażamy na złoto. Do cebuli dodajemy pomidory, liść laurowy oraz chilli, doprawiamy solą i pieprzem. Na małym ogniu dusimy do miękkości pomidorów. Podsmażony czosnek, migdały, grzanki chlebowe, natkę pietruszki oraz 1 łyżkę wody miksujemy w blenderze do momentu aż otrzymamy pastę. Pastę wraz z dwiema łyżkami wody dodajemy na patelnię do pomidorów i dokładnie mieszamy. Następnie dodajemy ocet winny. Kawałki ryby układamy w naczyniu do zapiekania, zalewamy sosem, a naczynie przykrywamy szczelnie folią aluminiową. Pieczemy ok. 15-20 minut w 190 stopniach. Upieczoną rybę posypujemy natką pietruszki.



Przepis dodaję do akcji "F1 od kuchni":

F1 od kuchni

6 komentarzy:

  1. Bardzo mi się ten sos do ryby podoba :) Notuję przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam ryby! Zwłaszcza dorsza pod każdą postacią! Z pewnością sprawdzę jak smakuje Twoja propozycja:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny przepis, muszę go wypróbowaC :)

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo lubię rybki! podczas mojej ostatniej wizyty nad morzem jadłam rybkę w panierce z migdałów, była bardzo dobra, więc wiem, że Twoje na pewno była pyszna! pozdrawiam ciepło :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. pyszna ta rybka musiała być, skoro od samego mistrza :)

    OdpowiedzUsuń
  6. fajna rybka i na pewno smaczna:)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...